Príklad si (ne)berme odsusedov
Poslednú lyžovačku som strávila s rodinou v Rakúsku. Tátokrajina žije zimným turizmom, preto sú poskytované služby zväčša na veľmivysokej úrovni. Apartmán je čistý, toalety a umývadlá na ľadovci, napriekfrekvencii ich používania, čistejšie ako v niektorých hoteloch, obsluha rýchla.Na toto všetko sme už zvyknutí. Tohtoročným prekvapením bola pre nás jednapokladníčka v tzv. "veľkovýkrmovni", ako jedálne na rakúskych svahochnazýva naša rodinná známa, ktorá vytŕčala spomedzi personálu a my sme na nejišli oči nechať. Neprestajne sa usmievala. Ale nie s vytetovaným úsmevom natvári. Úplne prirodzene dávala najavo radosť, ktorú má zo svojej práce aprenášala tak svoju pozitívnu energiu na všetkých naokolo. Z plného radu ľudíochotných platiť tie premrštené ceny by mal radosť asi každý, no jej určitenešiel podiel zo zisku do vrecka. Aspoň si myslím. To sa však nedalo povedať onašej domácej bez kúska srdečnosti, ktorej zjavne hrala do karát poloha jej apartmánovéhodomu.
Už sme si zvykli
Nikoho z nás neprekvapí neohrabaný čašník v reštaurácii naznámej bratislavskej promenáde. Ani znechutená predavačka v obchode, ktorá námdáva najavo každým svojim pohľadom to, ako ju otravuje obsluhovať nás. Čo nászaskočí, teda aspoň mňa veľmi pozitívne prekvapí, je, keď sa k nám niektospráva milo a príjemne. Ako naposledy, keď som s mamou nakupovala v potravináchv Košiciach. Pri platení sa nás pokladníčka opýtala milým tónom a s úsmevom naperách ako sme boli s nakupovaním spokojné. Zhodou okolností sme nenašli, čosme hľadali. Na našu výhradu zareagovalaveľmi pozitívne a ospravedlnila sa za chýbajúci tovar. Na rozlúčku sapoďakovala za nákup a zaželala pekný deň. Ako z učebnice. Hneď má človek lepšiunáladu. Čo sa skrývalo za jej úsmevom na tvári vie len ona sama, no každýzamestnávateľ by mohol tomuto obchodnému reťazcu takú zamestnankyňu lenzávidieť. Ale úprimne, je toto normálne, že nás udivuje, keď sa k nám niektozachová pekne? Nemalo by to byť skôr naopak?
Toto boli príklady z biznis prostredia, kde možno za túmilotu ako zákazníci zaplatíme v cene služby či výrobku. I keď dosť pochybujem,že by niektorí podnikatelia vynakladali peniaze z tržieb na kurzy personálnehomanažmentu. Skôr si myslím, že to vychádza priamo z ľudí, čo je celkompozitívna správa. Znamená totiž, že predsa to dobro v nás tkvie, len ho treba prebudiť.Otázkou ostáva, ako dlho budeme ochotní za nedokonalé služby platiť. Máme vôbecna výber?